Regulaminy

Regulamin Rady Rodziców

 

REGULAMIN RADY RODZICÓW
Szkoły Podstawowej im. J. Lompy w Lubszy

POSTANOWIENIA OGÓLNE


1. W szkole (placówce) działa Rada Rodziców, stanowiąca organ przedstawicielski ogółu rodziców, której pełna nazwa brzmi:
Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej im. J. Lompy w Lubszy.
W dalszej części regulaminu Rada Rodziców zwana jest Radą.
2. Celem działalności Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły (placówki), w szczególności w zakresie zadań wychowawczych i opiekuńczych.
3. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.


WEWNĘTRZNA STRUKTURA I TRYB PRACY RADY RODZICÓW


1. Najwyższą władzą ogółu rodziców jest zebranie plenarne, zwołane 2 razy w ciągu roku w następujących miesiącach: wrzesień, styczeń.
2. Podstawowym ogniwem organizacyjnym ogółu rodziców jest zebranie rodziców uczniów danego oddziału szkoły, które wybiera spośród siebie radę oddziałową rodziców.
3. W skład Rady Rodziców, która jest organem przedstawicielskim rodziców szkoły, wchodzą
- po jednym przedstawicielu rad oddziałowych wybranych w tajnych wyborach przez
zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
4. Rada Rodziców na swoim pierwszym posiedzeniu wybiera spośród siebie Prezydium (Zarząd), jako wewnętrzny organ kierujący pracami rady (np. 6-osobowe Prezydium, tj. przewodniczący, zastępca, sekretarz, skarbnik, członkowie) oraz Komisję Rewizyjną, jako organ kontrolujący (np. komisja 3-osobowa).
5. Prezydium Rady Rodziców:
1) opracowuje regulamin i przedstawia do uchwalenia Radzie Rodziców,
2) w każdym roku szkolnym do 30 września opracowuje i przedkłada do akceptacji Rady plan pracy na dany rok szkolny,
3) zwołuje zebrania Rady,
4) może tworzyć stałe lub doraźne komisje, zespoły robocze spośród członków Rady do wykonywania określonych zadań,
5) zarządza majątkiem i funduszami Rady Rodziców,
6) podejmuje decyzje związane z funkcjonowaniem Rady,
7) reprezentuje Radę na zewnątrz,
8) może podjąć współpracę z innymi radami rodziców i określić jej zasady.
6. Zebrania Rady zwoływane są przez jej przewodniczącego, zgodnie z planem pracy lub w miarę potrzeb. W zawiadomieniu o posiedzeniu Rady Rodziców podaje się termin, miejsce i porządek obrad.
Zawiadomienie o zebraniu Rady winno być przekazane jej członkom nie później niż na 7 dni przed zaplanowanym terminem.
7. W zebraniach Rady Rodziców mogą uczestniczyć inne zaproszone osoby, np.: dyrektor szkoły, nauczyciele, przedstawiciele organu prowadzącego, organ nadzoru pedagogicznego.
8. Zebrania Rady Rodziców są protokołowane, za co odpowiedzialny jest sekretarz Rady.

 

SZCZEGÓŁOWY TRYB PRZEPROWADZANIA WYBORÓW

1. Wybory da rad oddziałowych oraz do Rady Rodziców przeprowadza się w każdym roku szkolnym.
2. Tryb wyborów do rad oddziałowych:
1) w terminie ustalonym przez dyrektora we wrześniu zwoływane są pierwsze zebrania rodziców uczniów poszczególnych oddziałów, na których m.in. dokonuje się wyboru rad oddziałowych.
2) rady oddziałowe składają się z trzech przedstawicieli rodziców uczniów reprezentujących wszystkich rodziców uczniów danego oddziału.
3) w wyborach, o których mowa wyżej, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.
4) wychowawca klasy otwiera w danym oddziale część zebrania poświęconą wyborom rady oddziałowej i przewodniczy jej w chwili wybrania przez ogół rodziców ze swojego grona przewodniczącego oraz dwóch członków komisji wyborczej, która przeprowadzi tajne wybory. Przewodniczącym lub członkiem tej komisji nie może być osoba kandydująca do rady rodziców oddziałowej.
Do zadań komisji należy:
a) Przyjmowanie zgłoszeń kandydatur na członków rady oddziałowej
b) Przygotowanie kart do głosowania
c) Nadzorowanie przebiegu głosowania
d) Obliczanie głosów
e) Ogłoszenie wyników głosowania
5) komisja przyjmuje zgłoszenia kandydatów spośród rodziców, którzy przybyli na pierwsze zebranie,
6) tajne wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez rodziców, przy czym liczba kandydatów nie może być mniejsza niż 5,
7) osoba kandydująca do rady oddziałowej musi wyrazić na to zgodę,
8) głosowanie odbywa się na przygotowanych kartach do głosowania,
9) na karcie do głosowania umieszcza się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona kandydatów,
10) wyborca stawia znak „X" obok jednego, dwóch lub trzech nazwisk kandydatów, na których głosuje,
11) głos uważa się za ważny, jeżeli na karcie do głosowania wyborca wskazał znakiem na X jedną, dwie lub trzy osoby, na które głosuje.
12) za wybranych do rady oddziałowej uważa się 3 kandydatów, którzy uzyskali największe liczby głosów. W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, o tym, któremu przypada miejsce w radzie oddziałowej, rozstrzyga kolejna tura wyborów,
13) spośród wybranych członków rady oddziałowej obecni na zebraniu rodzice wybierają w wyborach tajnych jednego przedstawiciela do Rady Rodziców,
14) członkowie każdej kadry rady oddziałowej wybierają ze swojego grona przewodniczącego rady oddziałowej,
15) przebieg głosowania dokumentuje się w protokole z zebrania
3. Pierwsze posiedzenie Rady Rodziców zwołuje Dyrektor szkoły w terminie 30 dni.
4. Dyrektor szkoły otwiera pierwsze posiedzenie Rady Rodziców i przewodniczy mu do chwili wybrania przez ogół członków Rady Rodziców ze swojego grona przewodniczącego zebrania, który kieruje dalszą częścią obrad.
5. Przewodniczący zebrania powołuje komisję skrutacyjną do wyboru władz Rady Rodziców, Rodziców skład których wchodzą: 3 osobowe Prezydium oraz 3 osobowa Komisja Rewizyjna.
6. Władze Rady Rodziców wybierane są w wyborach tajnych, przeprowadzanych na zasadach określonych w pkt 2.
7. Przebieg wyborów dokumentuje się w protokole pierwszego posiedzenia Rady Rodziców.


KOMPETENCJE I ZADANIA RADY RODZICÓW

1. Do kompetencji i zadań Rady Rodziców należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z rada pedagogiczną programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
2) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców,
3) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
4) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły,
5) opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania,
6) opiniowanie szkolnego zestawu podręczników,
7) wnioskowanie o wprowadzenie zmian w zestawie programów nauczania lub w zestawie podręczników,
8) współdziałanie z dyrektorem szkoły w sprawie określenia wzoru obowiązującego w szkole jednolitego stroju ucznia,
9) wnioskowanie do dyrektora szkoły o dokonanie oceny nauczyciela,
10) wyrażanie opinii o pracy nauczyciela, który ubiega się o ocenę dorobku zawodowego.

 


TRYB PODEJMOWANIA UCHWAŁ, SPOSÓB WYRAŻANIA OPINII, REPREZENTOWANIE OGÓŁU RODZICÓW

1. Tryb podejmowania uchwał:
1) uchwały Radu Rodziców zapadają zwykłą większością głosów,
2) do prawomocności uchwał Rady wymagana jest obecność przynajmniej ... liczby członków,
3) głosowanie Rady Rodziców może być tajne lub jawne. Tajne głosowanie odbywa się zawsze w przypadkach dotyczących spraw osobowych m.in. w czasie wyborów do rad oddziałowych oraz organów Rady Rodziców. Tajne głosowanie może się odbyć także na wniosek członka Rady, jeśli wniosek ten uzyska aprobatę większości członków obecnych na zebraniu.
2. Na pisemny wniosek dyrektora szkoły, organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny, w sprawach dotyczących nauczycieli lub związanych z funkcjonowaniem po ewentualnej konsultacji z radami oddziałowymi.
3. Prezydium Rady Rodziców wskazuje osoby do reprezentowania Rady na zewnątrz, w zależności od potrzeb:
1) spośród członków Prezydium (np. udział w uroczystościach, zebraniach innych rad rodziców...),
2) z ogółu rodziców (np. wybory przedstawicieli rodziców do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora .


ZASADY GROMADZENIA I WYDATKOWANIA FUNDUSZY RADY RODZICÓW


1. W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców gromadzi fundusze, które mogą pochodzić m.in. z:
1) dobrowolnych składek rodziców,
2) darowizn,
3) dochodów z imprez i przedsięwzięć realizowanych przez rodziców wynikających z planu pracy.
2. Zgromadzone fundusze Rada Rodziców w szczególności przeznacza na:
1) pomoc dla uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i losowej
2) zakup nagród dla uczniów,
3) finansowanie udziału uczniów w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
4) inne bieżące potrzeby związane z działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą.
3. Rada Rodziców corocznie uchwala preliminarz wydatków sporządzony przez Prezydium Rady na podstawie deklaracji wpłat złożonych na początku roku szkolnego przez rodziców uczniów poszczególnych oddziałów.
4. Prezydium Rady Rodziców zapewnia prawidłową obsługę finansową.
5. Działalność finansowo - księgowa Rady podlega kontroli Komisji Rewizyjnej.
6. W każdym roku Prezydium Rady Rodziców sporządza sprawozdanie z działalności finansowej i przedstawia je ogółowi rodziców.


POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Rada Rodziców może ustanowić odznaki, wyróżnienia i dyplomy i przyznawać je wyróżniającym się uczniom, nauczycielom oraz sojusznikom szkoły.
2. Członkowie Rady Rodziców wykonują swoje funkcje społeczne.
3. Członkowie Rady Rodziców są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy w sprawach, które poruszane są na posiedzeniach, a mogą naruszyć dobro osobiste uczniów, ich rodziców, rodziców także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
4. Rada Rodziców używa pieczęci z napisem: Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej im. J. Lompy w Lubszy
5. Wszelką korespondencję Rady Rodziców podpisuje przewodniczący Rady, bądź upoważniony przez niego członek Prezydium.
6. Niniejszy regulamin może być nowelizowany przez Radę Rodziców. Propozycje zmian przygotowuje Prezydium Rady i przedstawia do uchwalenia przez wszystkich jej członków.

 

 

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 12. 03. 2009 r
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2009 11:23
Dokument wprowadzony do BIP przez: Agnieszka Lazaj
Ilość wyświetleń: 1452
12 marca 2009 11:23 (Agnieszka Lazaj) - Utworzenie dokumentu.