Zarządzenie Nr 1/2012
Dyrektora Szkoły Podstawowej im. J. Lompy w Lubszy
z dnia 29 marca 2012 r.
w sprawie: powołania Zespołów ds. planowania i koordynowania udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom
Na podstawie: Rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. nr 228 poz. 1487)
zarządzam co następuje:
§ 1
1. Z dniem 29 marca 2012 r. powołuję zespoły ds. planowania i koordynowania udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom.
§ 2
1. Zespoły składają się z nauczycieli, wychowawców, specjalistów, osób prowadzących zajęcia z uczniem.
2. Dla każdego zespołu wyznaczam osobę, która będzie jego koordynatorem.
3. W spotkaniach zespołu mogą także uczestniczyć:
a) na wniosek dyrektora przedstawiciele Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
b) na wniosek rodzica ucznia inne osoby, w szczególności: lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista,.
4. Rodzice ucznia mogą uczestniczyć w spotkaniach zespołu.
§ 3
Składy zespołów dla danego ucznia objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną wraz z wyznaczoną osobą do spraw koordynowania prac zespołu znajdują się w załączniku nr 3 do zarządzenia
§ 4
Organizację i zakres zadań zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej określa procedura przyjęta do realizacji w Szkole Podstawowej im. J. Lompy w Lubszy z dniem podpisania zarządzenia, stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 5
Harmonogram pracy zespołów określa załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§ 6
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik nr 1
Procedura organizacji i zakres zadań zespołów ds. planowania i koordynowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Szkole Podstawowej im. J. Lompy w Lubszy
Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487) opracowuje się niniejszą procedurę regulującą pracę zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Szkole Podstawowej im. J. Lompy w Lubszy.
1. Zadaniem zespołu jest planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w oddziałach przedszkolnych i w szkole, w tym w szczególności:
1) ustalenie zakresu, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia;
2) określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, a w przypadku dziecka posiadającego orzeczenie lub opinię także z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii;
3) w przypadku przekazania, za zgodą rodziców, przez inną placówkę Karty Indywidualnych Potrzeb Dziecka, zespół może określić zalecane formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno--pedagogicznej także na podstawie informacji zawartych w Karcie Indywidualnych Potrzeb Dziecka.
2. Zespoły tworzy dyrektor szkoły.
3. W skład zespołu wchodzą nauczyciele oraz specjaliści powołani przez dyrektora szkoły.
4. Zespół tworzy się niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
5. Zespół tworzy się niezwłocznie także dla dziecka nieposiadającego orzeczenia lub opinii, po otrzymaniu od nauczyciela lub specjalisty informacji stwierdzającej, że ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, przy czym nauczyciel lub specjalista przekazuje tę informację dyrektorowi niezwłocznie po stwierdzeniu takiej potrzeby.
6. Pracą poszczególnych zespołów koordynują przewodniczący, powołani przez dyrektora.
7. Dyrektor szkoły na podstawie zaleceń zespołu ustala dla dziecka formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
8. O ustalonych dla dziecka formach, sposobach wymiarze i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dyrektor szkoły informuje na piśmie rodziców lub opiekunów prawnych.
9. W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustalone przez dyrektora szkoły formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla dziecka na podstawie innych przepisów.
10. Zespół, na podstawie ustalonych przez dyrektora szkoły form, sposobów i okresu udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, opracowuje dla dziecka, za wyjątkiem dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, plan działań wspierających zawierający:
1) cele do osiągnięcia w zakresie, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2) działania realizowane z dzieckiem w ramach poszczególnych form i sposobów udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) metody pracy z dzieckiem;
4) działania wspierające rodziców dziecka;
5) zakres dostosowania podstawy programowej do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka;
6) w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
11. Zespoły utworzone dla dzieci mających jednorodne indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne mogą opracować wspólny plan działań wspierających dla tych dzieci.
12. W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zespół, na podstawie ustalonych przez dyrektora form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, określa działania wspierające rodziców dziecka oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. Ustalenia zespołu są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym opracowanym dla dziecka.
13. Zespół dokonuje oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku, w tym efektywności realizowanych zajęć, dotyczącej:
1) danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej - po zakończeniu jej udzielania;
2) pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej w danym roku szkolnym – przed opracowaniem arkusza organizacji szkoły na kolejny rok szkolny.
14. Na wniosek rodziców dziecka lub nauczyciela zespół dokonuje oceny efektywności tych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej przed upływem ustalonego przez dyrektora okresu udzielania danej formy pomocy.
15. Dokonując oceny, o której mowa powyżej, zespół określa wnioski i zalecenia dotyczące dalszej pracy z dzieckiem, w tym zalecane formy, sposoby i okresy udzielania dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
16. Na podstawie oceny, dokonanej przez zespół, przed upływem ustalonego przez dyrektora przedszkola okresu udzielania danej formy pomocy, dyrektor decyduje o wcześniejszym zakończeniu udzielania dziecku danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
17. Zespół podejmuje działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych.
18. Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb.
19. Spotkania zespołu zwołuje przewodniczący zespołu.
20. Rodzice lub opiekunowie prawni dziecka mogą uczestniczyć w spotkaniach zespołu.
21. O terminie spotkania zespołu przewodniczący powinien poinformować rodziców lub opiekunów prawnych dziecka.
22. W spotkaniach zespołu mogą także uczestniczyć:
1) na wniosek przewodniczącego - przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
2) na wniosek rodzica lub opiekuna prawnego dziecka - inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
23. Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu zespołu.
24. Zespół zakłada i prowadzi Kartę Indywidualnych Potrzeb Dziecka. Karty nie zakłada się dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
25. Karta zawiera:
1) imię (imiona) i nazwisko dziecka;
2) nazwę szkoły oraz oznaczenie klasy, do której dziecko uczęszcza;
3) informację dotyczącą:
a) orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – z podaniem numeru i daty wydania orzeczenia lub opinii,
b) potrzeby objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną stwierdzonej w wyniku przeprowadzonych działań pedagogicznych, w szczególności w wyniku przeprowadzonej obserwacji pedagogicznej zakończonej analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
4) zakres, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne;
5) zalecane przez zespół formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
6) ustalone przez dyrektora formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane;
7) ocenę efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
8) terminy spotkań zespołu;
9) podpisy osób biorących udział w poszczególnych spotkaniach zespołu.
26. Informację dotyczącą form, sposobów i okresów udzielania pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, wpisuje do karty przewodniczący zespołu oraz umieszcza datę i podpis.
27. Po każdym spotkaniu zespół przedstawia kartę dyrektorowi.
28. W roku szkolnym 2012/2013 zespół działa wg harmonogramu.
30. Powołanie członków zespołów następuje w trybie zarządzenia dyrektora szkoły, odrębnie na każdy rok szkolny.
31. Procedura obowiązuje z dniem wydania zarządzenia w sprawie powołania zespołów ds. planowania i koordynowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Ewa Kita
Załącznik nr 2
Harmonogram wdrażania zmian w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Szkole Podstawowej im. J. Lompy w Lubszy.
Lp. |
Zadanie |
Forma |
Termin |
Odpowiedzialny |
1. |
Zapoznanie Rady Pedagogicznej ze zmianami w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Powołanie zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Zebranie Rady Pedagogicznej lub szkolenie w ramach WDN Zarządzenie dyrektora |
marzec 2012 r.
do 31marca 2012 r. |
Dyrektor
Dyrektor |
2. |
Opracowanie procedury organizacji zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Załącznik do Zarządzenia |
marzec 2012 r. |
Dyrektor |
3. |
Pierwsze spotkania zespołów. Koordynatorzy informują dyrektora o ustalonych zaleceniach podjętych przez zespoły. |
Karty indywidualnych potrzeb ucznia |
Do 15 kwietnia 2012 r. |
Koordynatorzy |
4. |
Ustalenie dla uczniów form, sposobów, okresów i wymiarów godzin, w jakich będzie udzielana pomoc psychologiczno- od 1 września 2012 r. |
Karty indywidualnych potrzeb ucznia |
Do końca kwietnia 2012 r. |
Dyrektor |
5. |
Poinformowanie rodziców lub opiekunów prawnych na piśmie o ustalonych dla dziecka formach, sposobach i okresach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin poszczególnych form na rok szkolny 2012/13 |
Informacja na piśmie |
Niezwłocznie po zatwierdzeniu arkuszy organizacyjnych przez organ prowadzący |
Dyrektor |
6. |
Opracowanie przez zespół dla uczniów, którym dyrektor ustalił formy, sposoby, okresy oraz wymiar godzin pomocy, planów działań wspierających realizowanych w roku szkolnym 2012/2013 |
Forma pisemna zgodnie z § 22, ust. 1 rozporządzenia (za wyjątkiem dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego) |
Do 30 września 2012 r.
|
Koordynator zespołu |
7. |
Określenie, dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, działań wspierających rodziców oraz w miarę potrzeby zakresu współdziałania z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym z poradniami specjalistycznymi oraz innymi instytucjami. Ustalenia zespołu są uwzględnione w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym określonym na mocy odrębnych przepisów. |
Forma pisemna wg ustaleń zespołów zgodnie z § 22, ust. 3 rozporządzenia |
Do 30 września 2012 r.
|
Koordynator zespołu |
Ewa Kita
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa im. J. Lompy